- Incepand
cu 2014, sunt cateva modificari fiscale foarte importante regasite in
Codul fiscal, aduse asupra impozitului pe profit, impozitului pe
dividende, impozitului pe venitul microintreprinderilor, impozitului
pe venitul persoanei fizice, modificari aduse TVA, respectiv noi
impozite introduse, cum ar fi impozitul pe constructii datorat
bugetului de stat. Sa
detaliem aceste noutati pe categorii de impozitare:
A.
Impozitul pe profit noi prevederi in Codul fiscal ! Principalele
10 modificari aduse la calculul impozitului pe profit sunt:
Incepand
cu 01 ianuarie 2014, se remarca o extindere a categoriilor de
venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit, in special a
veniturilor realizate din dividende de la o persoana juridica romana
sau straina, din cedarea participatiilor detinute la societati
afiliate sau din lichidarea unei persoane juridice. Desigur, se
necesita sa se respecte mai multe conditii pe care le detaliem pe
parcursul materialului.
- contribuabilii afiliati unor companii
internationale ce au optat pentru exercitiul contabil diferit de anul
calendaristic pot opta pentru schimbarea exercitiului fiscal, astfel
incat anul contabil sa se poata suprapune peste anul fiscal;
- dividendele de la persoane juridice romane
sunt venituri neimpozabile daca persoana ce incaseaza dividendele
detine mai mult de 10% din capitalul social pe o perioada
neintrerupta de minim 1 an, analizata la data inregistrarii
dividendului;
- dividendele incasate de persoane juridice
romane, platitoare de impozit pe profit, de la persoane juridice
straine, sunt scutite de impozitul pe profit, daca persoanele
juridice straine sunt rezidente intr-un stat cu care Romania are
semnata Conventie de evitare a dublei impuneri. Scutirea se acorda
daca persoana ce incaseaza dividendele detine mai mult de 10% din
capitalul social pe o perioada neintrerupta de minim 1 an, analizata
la data inregistrarii dividendului.
- veniturile din vanzarea titlurilor de
participare la o persoana juridica romana, respectiv veniturile dn
vanzarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica
straina, rezidenta intr-un stat cu care Romania a incheiat conventie
de evitare a dublei impuneri, sunt venituri neimpozabile la calculul
impozitului pe profit, daca contribuabilul detine minim 10% din
capitalul social pe o perioada neintrerupta de minim 1 an, la
societatea ale carei parti sociale sunt vandute;
- veniturile din lichidarea unei persoane
juridice romane sau veniturile din lichidarea unei persoane juridice
straine, rezidenta intr-un stat cu care Romania a incheiat conventie
de evitare a dublei impuneri, sunt venituri neimpozabile la calculul
impozitului pe profit, daca contribuabilul detine minim 10% din
capitalul social pe o perioada neintrerupta de minim 1 an, la
societatea ce se lichideaza;
- cheltuielile cu sponsorizarile, mecenatul sau
bursele private sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Cu toate acestea, sumele astfel utilizate reduc impozitul pe profit
de plata in procentul de maxim 3 la mie din cifra de afaceri, fara a
depasii 20% din impozitul pe profit. Daca contribuabilul nu
realizeaza un profit impozabil in anul in care s-a efectuat
sponsorizarea sau mecenatul, sumele se pot reporta si recupera din
impozitul pe profit inregistrat in urmatorii 7 ani consecutivi.
- in conditia in care gradul de indatorare este
mai mare decat 3, cheltuielile cu dobanzile si diferenta neta de curs
valutar aferente imprumuturilor de la alte entitati decat cele
bancare sunt nedeductibile. Aceste sume se reporteaza in perioada
urmatoare si pot fi deduse cand gradul de indatorare este mai mic
decat 3. Daca contribuabilul se divizeaza sau fuzioneaza cu un alt
contribuabil, aceste cheltuieli cu diferentele de curs valutar sau cu
dobanzile se reporteaza conform proiectului de fuziune.
-
contribuabilii ce opteaza pentru sistemul platilor anticipate egale
la calculul impozitului pe profit notifica autoritatea fiscala pana
pe data de 31 ianuarie. Optiunea este obligatorie minim 2 ani
consecutivi.
-
si contribuabilii ce opteaza pentru un exercitiu fiscal diferit de
anul calendaristic pot opta pentru sistemul platilor anticipate egale
in termen de 30 de zile de la inceputul noului exercitiu fiscal.
-
se reformuleaza conditiile creditului fiscal, in sensul ca daca o
persoana juridica romana obtine venituri dintr-un stat strain, iar
veniturile sunt impozitate atat in Romania, cat si in statul strain,
atunci impozitul platit in strainatate se deduce din impozitul pe
profit datorat in Romania. Noutatea consta in aplicarea acestei
prevederi pentru sediile permanente platitoare de impozit pe profit
si o detaliere mai exacta a procedurilor de credit fiscal pentru
veniturile realizate in alte state UE sau in spatiul economic
european. Nu se va aplica mecanism de credit fiscal pentru sedii
permenente din Romania ce realizeaza venituri dintr-un stat din
spatiul economic european, cand intre Romania si statul respectiv nu
exista un instrument juridic al schimbului de informatii.
Impozitul
pe dividende, reformulari aduse actualelor prevederi din Codul fiscal.
Noutatea
consta in faptul ca sunt scutite la plata impozitului pe dividende,
dividendele achitate de o persoana juridica romana unei alte persoane
juridice romane, daca beneficiarul dividendului detine minim 10% din
capitalul social pe o perioada neintrerupta de minim 1 an. Observam
asadar reducerea cu 1 an a perioadei de detinere fata de prevederile
anterioare.
Impozitul
pe veniturile microintreprinderilor. Si acest impozit este modificat
!
Incepand
cu 01 ianuarie 2014, se modifica art. 112^1 din
Codul fiscal, ce reglementeaza notiunea de microintreprindere,
in sensul ca aceasta este societatea comerciala ce realizeaza
venituri impozabile de pana la 65.000 euro si indeplineste
urmatoarele conditii privind obiectul de activitate:
a)
realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management,
in proportie de peste 80% din veniturile totale. Retinem astfel ca o
modificare fata de anul precedent consta in faptul ca o
microintreprindere poate realiza venituri din consultanta si
management de pana la 20% din total venituri. In anii anteriori, nu a
beneficiat de aceasta prevedere.
b)
o microintreprindere nu poate avea obiect de activitate urmatoarele:
-
activitati in domeniul bancar;
-
activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de
capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati
de intermediere in aceste domenii;
-
activitati in domeniile jocurilor de noroc.
De
retinut: cursul de schimb pentru determinarea plafonului de
65.000 euro este cursul de la data de 31 decembrie a anului
precedent, conform norme pentru art.112^1 din Codul fiscal. Daca o
microintreprindere depaseste plafonul de venituri sau procentul de
venituri din consultanta si management, in acest caz va plati impozit
pe profit cumulat de la inceputul exercitiului financiar.
Pe
langa categoriile de venituri deja considerate neimpozabile, se
extind veniturile neimpozabile de la microintreprinderi pentru
urmatoarele categorii de venituri:
-veniturile din diferente de curs valutar; (vezi
procedura de la trimestrul al IV lea)
-valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.
-veniturile
reprezentand subventiile (nu doar cele din exploatare)
Sunt
supuse impozitului pe venitul microintreprinderii si urmatoarele:
• reduceri
comerciale primite ulterior facturarii;
• diferenta
favorabila
calculata in trimestrul al IV-lea intre veniturile din diferente de
curs valutar si cheltuielile cu diferente de curs valutar.
Impozitul
pe venit ! Unele se simplifica altele se reformuleaza pastrand
acelasi fond al Codului fiscal. Principalele
modificari si completari in ceea ce priveste impozitul pe venit se
refera la:
- acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente
imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele
decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu
profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din
activitati independente la care venitul net anual se determina pe
baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei
dobanzii pentru imprumuturile in valuta;
-
crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii
a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul
daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE
sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii
Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind
coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este
parte;
-
posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea
venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele
fizice sub forma de arenda primita in natura;
-
simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din
arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea
prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina
venitului net din arenda in sistem real;
-
deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din
cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de
sanatate;
-
neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu
plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa
verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii
pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care
obtin venituri neimpozabile din activitati agricole;
-
stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care
primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate
cu scopul stimularii vanzarilor;
-
crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un
stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa
beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru
contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului;
-
s-au introdus prevederi referitoare la tratamentul fiscal al
veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din
Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri
neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si
pentru cele obtinute din Romania.
Contributia la asigurarile de sanatate pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor!
Conform
celei de a doua sectiuni a OUG nr. 88 / 2013, ref. la contributia la
asigurarile de sanatate, pentru veniturile din cedarea folosintei
bunurilor, aceasta se va aplica incepand cu data de 01 ianuarie 2014.
Astfel si contributia la sanatate pentru veniturile din chirii,
arenda sau camere turistice se regaseste incepand cu 01.01.2014 in
Codul fiscal. Chiar
daca, la prima vedere, pare una dintre cele mai usoare proceduri de
plata a contributiei, in forma adoptata
trebuie sa se tina cont de natura procedurii de impozitare a
venitului - respectiv procedura stopajului la sursa.
Practic, pentru arenda, atat
impozitul de 16%, cat si contributia la asigurari de sanatate, vor fi
retinute de platitorul de venit din suma datorata proprietarului si
va depune declaratia la ANAF – formular
112. Pentru
situatiile in care proprietarul opteaza la plata impozitului in
sistem real si isi conduce contabilitatea in partida simpla, acesta
va depune la ANAF declaratia de venit, iar determinarea contributiei
de sanatate se va face de catre organele fiscale, prin emiterea
deciziei de impunere.
Baza
de calcul a contributiei de sanatate pentru veniturile din cedarea
folosintei bunurilor este diferenta dintre venitul brut impozabil si
o cota de cheltuieli forfetare de 25%, similar impozitului pe venitul
din chirii. De
retinut !Baza de calcul lunara nu poate fi mai mica decat un salariu
minim brut pe tara, cand acesta este singurul venit al persoanei
fizice si nu poate sa fie mai mare decat valoarea a de 5 ori a
salariului mediu brut pe tara.
In
anul 2014, procentul contributiei individuale la sanatate este de
5,5%.
In
cazul in care se realizeaza venituri din arenda, iar impozitul se
retine prin stopaj la sursa, baza de calcul o reprezinta venitul
contractat minus o cheltuiala forfetara de 25%, similar impozitului
pe venit. Baza lunara de calcul nu poate sa fie mai mica decat un
salariu minim brut si nu poate sa depaseasca valoarea a de 5 ori
cistigul mediu brut pe tara.
Observam
ca, in acest caz, contributia la sanatate se retine de catre
platitorul arendei, pe fiecare contract de arendare, iar acesta are
obligatia sa o achite la buget pana pe data de 25 a lunii urmatoare.
Incadrarea in plafonul maximal de 5 salarii medii brute pe tara se
realizeaza de organele fiscale din cadrul ANAF, prin determinarea
situatiei contribuabilului.
Mai
exista doua situatii prevazute de actul normativ, cu privire la
termenul de plata a contributiei de sanatate.
Cand
impozitarea se realizeaza in baza declaratiei de venit depusa pentru
inchirierea unor proprietati ( formular 200, 220), plata se va
efectua in 4 rate egale, pana la data de 25 a ultimei luni din
fiecare trimestru. Probabil
aceasta este marea majoritate a situatiilor intalnite in practica,
iar persoanele interesate si aflate in situatia de a achita
contributiile la chirii, aici vor trebui sa isi analizeze situatia
fiscala. Organul fiscal va emite decizie de impunere pentru
contributia la sanatate datorata pentru chirii, similar impozitului
pe venit.
Cand
se realizeaza venituri din inchirierea camerelor situate in
proprietati personale, inchiriere in scop turistic, impozitarea se
va realiza in baza deciziei de impunere emisa de organul fiscal, iar
plata se efectueaza in doua rate egale, pana pe data de 25 iulie si
25 noiembrie inclusiv.
Avand
in vedere ca o persoana fizica poate avea mai multe contracte de
inchiriere, mai multe contracte de arendare si poate, in acelasi
timp, sa obtina si venituri din inchirierea camerelor in scop
turistic, stabilirea obligatiei de asigurari sociale de sanatate se
va face de catre organele fiscale, in baza declaratiilor de venit.
Desigur, tot ANAF va stabilii daca suma maxima impozitata depaseste
sau nu valoarea a 5 salarii medii brute pe tara.
Impozitul
pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti. Modificari fiscale in vigoare din 01.01.2014 !
In
cazul impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si
impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romanianoul act normativ prevede reducerea
perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei
juridice romane de la 2 ani la 1 an pentru acordarea scutirii de
impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele
juridice romane catre persoane juridice nerezidente.
Pentru
dobanzi si redevente achitate unor societati rezidente in Comunitatea
europeana sau in spatiul economic european, se abroga procedura
valabila pana la 31 decembrie 2013 de scutire la impozitare a acestor
dobanzi si redevente.
Foarte
important: beneficiaza de scutire la impozitare dobanzile si
redeventele achitate numai in conditiile intreprinderilor asociate,
conform art. 124^18 - art. 127^27 din Codul fiscal.
In
esenta, este intreprindere asociata societatea ce detine direct in
capitalul celeilalte societati minim 25%. Se pastreaza termenul de
detinere de minim 2 ani.
Taxa
pe valoarea adaugata. Modificarile sunt in domeniul ajustarii TVA atat pentru bunurile de capital - autoturisme cat si pentru alte bunuri decat cele de capital - activele casate !
In
domeniul taxei pe valoarea adaugata, incepand cu 01.01.2014 in Codul fiscal se reformuleaza si se adopta urmatoarele prevederi:
-
se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu
se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate,
in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor
sunt demonstrate corespunzator prin
documente emise de organele judiciare. Fata de anul precedent nu se
mai necesita decizia definitiva a instantei de judecata.
-
a fost eliminata conditia referitoare la achitarea TVA solicitata la
rambursare de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania.
Potrivit noilor prevederi, rambursarile de TVA catre persoanele
impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA
solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii
celorlalte conditii prevazute de lege.
-
a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de
leasing, costul cu asigurarea bunului care face obiectul contractului
de leasing, acest cost urmand a fi recuperat de societatile de
leasing prin refacturare de la utilizatori.
TVA la incasare a devenit optionala ! Se abroga exigibilitatea la 90 de zile si se reformuleaza noul mod de calcul al plafonului de 2.250.000 lei !
De
asemenea, prin OUG nr. 111 din 18 Decembrie 2013, pentru
reglementarea unor masuri fiscale si pentru modificarea unor acte
normative, sistemul de TVA la incasare devine optional incepand cu 01
ianuarie 2014. In plus, s-a abrogat
obligatia colectarii TVA la 90 zile pentru facturile de livrari de
bunuri/prestari de servicii in cadrul sistemului de TVA la incasare,situatie ce pana acum era considerata de specialisti ca fiind
incalcarea principiului neutralitatii TVA.
Actul
normativ introduce si masuri tranzitorii pentru iesirea din sistemul
de TVA la incasare pentru cine doreste acest fapt sau aplicarea
sistemului pentru cine doreste sa il utilizeze.
Cateva
precizari cu privire la ajustarea TVA incepand cu 01.01.2014, noul
tratament fiscal:
-
se
acorda o facilitate contribuabililor ce au achizitionat mijloace de
transport persoane, iar la achizitie sau modernizarea ulterioara au
dedus 50% TVA. In momentul in care aceste mijloace de transport nu
mai sunt utilizate in activitati economice si au si calitatea de
bunuri de capital cu amortizare fiscala mai mare de 5 ani, scoaterea
din activitatea economica este scutita de ajustarea TVA.
-
din
pacate nu se mai beneficiaza de scutirea la ajustarea de TVA pentru
perisabilitati. Valoarea perisabilitatilor ramane deductibila la
calculul impozitului pe profit insa TVA aferenta acestora trebuie
ajustata.
-
o
alta modificare ce afecteaza TVA este anularea scutirii de ajustare
a TVA pentru alte bunuri decat cele de capital in cazul casarii
acestora. Incepand cu 1 ianuarie 2014 nu mai exista scutire la
ajustarea TVA pentru bunurile cu o amortizare fiscala mai mica de 5
ani, chiar daca acestea sunt casate.
Accize si taxe speciale ! Si acici sunt cateva modificari fiscale in vigoare de la 01.01.2014 conform titlului VII din Codul fiscal !
Potrivit
noilor prevederi, la capitolul accize:
-
se interzice vanzarea de tigarete catre persoane fizice la un pret
mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat;
-
s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor in lei, in situatia
in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a
lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene, este mai mic decat cursul de schimb valutar
stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior
anului precedent, in sensul ca valoarea in lei a accizelor si a
impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de
stat, stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se
determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe
baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a
lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza cu
media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna
septembrie din anul precedent, comunicata oficial de Institutul
National de Statistica, pana la data de 15 octombrie.
- incepand cu data de 01 aprilie 2014, vom avea
si o majorare de acciza pentru bezina si motorina, intre 15% si 20%,
in functie de sortimentul de carburant utilizat.
De retinut cursul de schimb utilizat la calculul si plata de accize in anul 2014 este 1 Eur = 4.7380 lei !
Impozitul
pe constructii datorat bugetului de stat , incepand cu anul 2014, procent de 1,5%. Un nou impozit in Codul fiscal !
Prin
noul act normativ, se instituie un
nou impozit asupra valorii constructiilor, altele decat cladirile
pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit Codului Fiscal.
Contribuabili
care datoreaza impozitul pe constructii speciale sunt:
-
persoanele
juridice romane;
-
persoanele
juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui
sediu permanent in Romania;
-
persoanele
juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei
europene;
Fac
exceptie de la aplicarea acestui tip de impozit nou introdus si nu datoreaza impozitul:
-
institutele
nationale de cercetare-dezvoltare;
-
institutiile publice;
-
asociatiile,
fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
Baza
impozabila este reprezentata de valoarea constructiilor existente in
patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului
anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor
corespunzatoare constructiilor, din care se scade:
-
valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire,
modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile
inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in
folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform
Titlului IX din Codul Fiscal, de catre contribuabil sau proprietar,
dupa caz;
-
valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare,
modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care
urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor
administrativ teritoriale;
-
valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii
pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a
Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a
mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004,
cu modificarile ulterioare.
Aceasta
deducere din baza impozabila a avut in vedere evitarea dublei
impuneri si stimularea agentilor economici care administreaza
constructii din domeniul public de a continua efectuarea de lucrari
de consolidare, modernizare sau extindere.
Constructiile
pentru care se va plati noul impozit de la 1 ianuarie 2014 sunt cele
prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele
normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare. Astfel,
acest impozit se aplica pentru constructii precum centrale
hidroelectrice, statii si posturi de transformare, statii de
conexiuni, centrale termoelectrice si nuclearo-electrice, piste si
platforme, sonde de titei, gaze si sare, rampe de
incarcare-descarcare, cosuri de fum si turnuri de racire, iazuri
pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine; ecluze si
ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultura, infrastructura
transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi,
cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie,
marcaje etc.), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi,
circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri si piloni
metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv,
lacuri artificiale de acumulare, constructii pentru transportul
energiei electrice, canale de irigatii.
Declararea
si plata se fac astfel:
-cota este de 1,5%;
-
impozitul asupra valorii constructiilor se datoreaza incepand cu 1
ianuarie 2014 iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de
catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului
pentru care se datoreaza impozitul;
-
plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25
septembrie, inclusiv.
Impozitul asupra valorii constructiilor
reprezinta venit la bugetul de stat.
Prin OMFP nr. 35/2014 s-a introdus noul
formular al declaratiei de mentiuni 010 ce va fi depus de persoanele
ce datoreaza acest impozit pe constructii, pana pe data de 30
ianuarie.
Alte
masuri de natura financiar-fiscala. Redeventele pentru exploatarile
de resurse minerale.
Potrivit
noului act normativ, se majoreaza cota redeventelor cuvenite
bugetului de stat, ca urmare a exploatarii resurselor minerale aflate
sub incidenta Legii minelor nr. 85/2003.
Majorarea
aplicata va fi de 25% fata de cotele in vigoare, cu exceptia:
-
cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul
carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea
productiei miniere la 6% din aceasta valoare;
-
cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota
procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare,
respectiv 4%.
Material realizata de :
- consultant fiscal drd. Adrian Benta
- consultant fiscal dr. Dragos Patroi
Copierea materiaului este permisa cu conditia mentionarii autorlor sau a sursei acestuia prin inserarea adresei de web : www.bentaconsult.ro
|